Geniez's muurhagedis (Podarcis virescens)

Zon, zee en software

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar eind juli was het eindelijk zover: voor mijn werk moest ik een paar dagen naar Lissabon. Ik had me al goed ingelezen in de omgeving en wist dat, hoewel Lissabon een drukke stad is, er buiten de stad volop natuur te vinden is. De natuur in Portugal is, dankzij de zuidelijke ligging, een stuk exotischer dan hier.

De vlucht van Amsterdam naar Lissabon duurde ongeveer drie uur. Hoewel het boven Europa vrij bewolkt was, konden we af en toe door de wolken stukken land en zee zien. Zelfs enkele besneeuwde bergtoppen waren te onderscheiden. We kwamen rond het middaguur aan en werden direct verwelkomd door de warmte. Lissabon loopt over van de Ubertaxi’s, dus we konden ons zonder problemen overal naartoe verplaatsen. Vanaf ons hotel was het maar een kort ritje naar het strand. Een enorme wolk hing vlak voor de kust, veroorzaakt door het warme klimaat in combinatie met de koele zeelucht. We zwommen en snorkelden in de Taag, de zeearm onder Lissabon die door de lokale bevolking eenvoudigweg ‘de rivier’ wordt genoemd. Het zicht onder water was wat troebel, maar er zwom van alles, waaronder veel vissen die je ook in de Middellandse Zee aantreft.

In de duinen hoorden we overal cicaden, maar hoe goed we ook zochten, we konden ze niet vinden. Wel zagen we prachtige vlinders, waaronder het Geraniumblauwtje en de Monarchvlinder. Ook de dagen daarna probeerden we, tussen het werk door, zoveel mogelijk van de natuur te genieten. We maakten een wandeling door het Parque Florestal de Monsanto, vooral aan de kant van de faculteit Dierengeneeskunde was het erg mooi. We zagen hier verschillende hagedissen en diverse vogels. Slangen hebben we niet gezien, maar ik vond wel een grote slangenhuid.

Op vrijdagmiddag bezochten we Torre de Belém en Mosteiro dos Jerónimos. Hoewel deze gebouwen van buiten prachtig zijn, vonden we het te toeristisch om naar binnen te gaan. Wel vlogen er kuifmaina’s rond, waar ik regelmatig achteraan rende.

De mooiste uitstapjes hadden we echter voor zaterdag gepland. ’s Ochtends gingen we naar Cabo da Roca, het meest westelijke punt van Europa. Hier heb je een adembenemend uitzicht over de Atlantische Oceaan. Naast de prachtige rotsachtige kust is de flora en fauna hier indrukwekkend; in de verte zag ik zelfs een Jan-van-gent vliegen. Als afsluiter van deze soort mini-vakantie maakten we nog een wandeling door het bos bij Sintra, ook hier genoten we van het prachtige natuurschoon. Zo begint het werk toch echt als vakantie te voelen!